PRESENTACION
PONENCIA DE PATRICIA TREVISI (Atenas, 2003)
PARLAMENTO EUROPEO DE JUVENTUDES
Por Carlos A. Trevisi
Presentación del tema
Anualmente se lleva a cabo el
“Model European Parliament”. En 2003, tomé conocimiento
de esta puesta en común de jóvenes porque le cupo participar a una de mis
hijas, candidata por El Real Colegio Alfonso XII.
Se trata de una asamblea general, anual, de estudiantes de
bachillerato de toda la UE que, luego de superar una serie de
pruebas, acceden en carácter de delegados de sus respectivos países a una
puesta en común para el tratamiento, por comisiones de trabajo, de los más
variados temas referidos a Europa. En aquella ocasión se organizaron comisiones
que abordaron los siguientes temas:
Las relaciones entre EEUU
y la UE.
Tráfico de seres
humanos y la prostitución en adolescentes en una UE amplia-
da y como combatirla.
El empleo
juvenil y la necesidad de combatir el temor del desempleo en los
jóvenes.
Desarrollo
sostenible: como mantener un cierto equilibrio entre las necesida- des y
las demandas de la economía y el medio ambiente.
Prevención de
desastres ecológicos y la necesidad de una política europea común en tal
sentido
Redistribución
de fondos para la agricultura a la luz de la ampliación de la UE.
El papel que
juegan las regiones en Europa: aceptación de una mayor autonomía, y
un papel mas importante para la subsidiaridad.
Pasos a seguir
por la educación media y superior para alentar a los jóvenes a
aceptar el desafío de una economía fundamentada en el conocimiento.
El problema de
la educación en el futuro: el papel declinante de la familia y la escuela y la importancia cada vez mayor de los medios y de la tecnología de la
información en la vida de los jóvenes.
El equilibrio entre las
instituciones europeas y los parlamentos (congresos) nacionales.
Quienes pueden participar
Todos aquellos alumnos de nivel de bachillerato que estén dispuestos a
sortear no menos de tres pruebas de selección en oposición con sus
pares y tengan un nivel conversacional de inglés que autorice, básicamente, la
comprensión de la lengua y tengan dominio de un tema de los que se proponen en
las sucesivas oposiciones.
Corre por cuenta de los IES y de los colegios concertados o privados
administrar los medios – informarse, seleccionar a aquellos mejor
posicionados,etc- para que sus alumnos compitan.
El acceso a tales niveles de participación es absolutamente gratuito. Los
alumnos españoles se alojan en casas de familias del país organizador del
“Model European Parliament”.
Nuestra Incumbencia
Es un tema para la Concejalía de Juventud o acaso para
Cultura y educación.
Para facilitar la participación se brindará información a los colegios de Guadarrama que tengan bachillerato
Habrá uqe abordar el AMPA del IES;
hablar con la Dirección del IES;
poner a los padres y a la Dirección del IES Guadarrama al tanto
del “Model European Parliament”, sus detalles, posibilidades y,
eventualmente, de las nuestras propias para establecer relaciones y
formalizar contactos.
Existen sitios web de interés para los trabajos de las
comisiones, que invito a que visitemos para abundar en el conocimiento de lo
que se está haciendo en Europa en materia de educación para la juventud.
The Economist: www.economist.com
Biblioteca Central de la Comisión
Europea:
Comisión europea: www.europa.eu.int/comm
Comisión Europea, Dirección General de Educación y Cultura (Sección
Comisión Europea, Representación en España:
Comité Económico y Social de las comunidades Europeas: www.ces.eu.int
Consejo de Europa; Dirección de Juventud: www.coe.fr/youth/home.htm
Comité de las Regiones: www.cor.eu.int
Consejo de la Unión Europea: www.ue.eu.int
Foro Europeo de la Juventud: www.youthforum.org
Oficina del Parlamento Europeo en España: www.europarl.es
Parlamento Europeo: www.europarl.eu.int
Tribunal de cuentas europeo: www.eca.eu.int
Tribunal de Justicia de las Comunidades Europeas: www.curia.eu.int
Conclusión.
Cualquier aporte que hagamos para que nuestros
chicos puedan lanzarse a nuevos horizontes, a conocer jóvenes de otras naciones
europeas, a convivir con otra gente, a adentrarse en un mundo que está más allá
de la A6, no podemos ni debemos negarles la oportunidad.
NB. Se procederá a abundar en detalles durante las JORNADAS DE TECNOLOGÁS
DIGITALES para la educación, familias, servicios y empresas", cuya
organización ya está en marcha.
Lo que sigue es la presentación que le cupo llevar a cabo a Patricia Trevisi Lannoó por ante el
Parlamento Europeo en ocasión en que, junto con otros 7 jovenes españoles de su edad,
representaban a España.
Presentation
Right. For those of you who don’t know me I´d like to introduce myself. My name is Patricia Trevisi Lannoó from Real Colegio Alfonso XII, San Lorenzo de El Escorial, Madrid.
We are here to formulate an appropriate strategy for the present European environment and to present a series of conclusions.
I´ve divided my presentation as it follows.
Firstly, I´d like to look at the factors that have influenced our new Europe.
Secondly, I am going to present my own analysis of the general situation, and thirdly, put forward a number of proposals to meet the needs of our future.
So then, to begin with, I would say we are being influenced by a series of changes that disturb our growth.
We proceed from a world with defined roles; a calm, quiet, moral world.
All of a sudden, a new world opens up before our eyes showing us a vast network of relationships; a dialogical world; a restless world where we have to be reflexive, where investigation is a must; where data are not just to be committed to memory but to be worked out and handled. A world where we must be able to see their “whys” and “what fors” before we store them in our memory.
Thus, secondly, analyzing the situation, in the field of culture, we are not to judge levels of knowledge but wisdom in life. And you acquire wisdom in life when you have been capable of harmonizing your will-power, your affection, your intelligence and your sense of freedom.
A visit to a senior school in the UK showed me that a different world is possible, that there is something else beyond our Spanish boundaries. It set me thinking about what Europe and its youth expect from each other.
Our capacity to think, love, be free and use our will-power makes us the only living creature capable of consciously assuming our lives, capable of changing our own circumstances. Cows, die cows. Man is born an individual, but has got the possibility of dying a person. And he reaches that status when, in dialogue with others, assumes his own creation.
True education is reflection and action of man upon the world in order to change it. Education is authentically humanistic if it helps man´s integration into reality, if it favours a process of search and fosters independence and solidarity; he can get to understand that solidarity is more than giving: it is giving oneself.
Immigration, unemployment, drugs, alcohol, racism, terrorism, war... are menacing us and little do we know about what can be done to counteract their devasting effects.
Thirdly, my proposal has man as its starting point and goal; to help him
become aware of his capacity to think for himself. We have to develop a
favorable attitude towards changes, generate them and build up a society that
commits itself in defense of its own values.
We, young Europeans, believe little in our institutions and consequently do not feel involved enough to participate. We are keener on conflicts than on institutions themselves. This means a challenge to us, European youngsters, who must become competent and qualified enough to participate actively in intermediate institutions such as youth councils and students´ centres. Thus, we must learn modern languages in order to be able to communicate with youngsters from other countries and find out the benefits offered to us by such programmes Socrates, Erasmus, Leonardo Da Vinci and the like.
It is the teacher´s responsibility to arouse our interest in the European Community; to stimulate our participation in debates, forums, conferences; to promote students´ exchange programmes; to become acquainted with information technology; to learn foreign languages; to foster parents´ participation in school life.
It is the politicians´ duty to listen to us, to visit our schools and talk with us, to give an answer to our needs and demands.
Our elders must make room for our imagination and work shoulder to shoulder at school.
We, young Europeans, believe little in our institutions and consequently do not feel involved enough to participate. We are keener on conflicts than on institutions themselves. This means a challenge to us, European youngsters, who must become competent and qualified enough to participate actively in intermediate institutions such as youth councils and students´ centres. Thus, we must learn modern languages in order to be able to communicate with youngsters from other countries and find out the benefits offered to us by such programmes Socrates, Erasmus, Leonardo Da Vinci and the like.
It is the teacher´s responsibility to arouse our interest in the European Community; to stimulate our participation in debates, forums, conferences; to promote students´ exchange programmes; to become acquainted with information technology; to learn foreign languages; to foster parents´ participation in school life.
It is the politicians´ duty to listen to us, to visit our schools and talk with us, to give an answer to our needs and demands.
Our elders must make room for our imagination and work shoulder to shoulder at school.
Referencias
No hay comentarios:
Publicar un comentario